Het ontstaan van het merk Sega

Inhouds opgave

Het ontstaan van het merk Sega

Sega werd in 1940 opgericht in Hawaï door 3 Amerikenan Irvin Bromberg, James Humpert en Martin Bromely met het doel om speelautomaten te fabriceren voor Amerikaanse militaire basissen. In 1945 werd het bedrijf verkocht en kreeg het de naam “Service Games”.  In 1952 verhuisde het bedrijf naar Tokio omdat de Amerikaanse overheid de productie van gokautomaten verbood. Daar kreeg het bedrijf de naam “Service Games of Japan” en werden de gokautomaten gemaakt voor militaire basissen in Japan. In 1954 werd voor het eerst de naam “Sega” gebruikt als afkorting voor Service Games.

Het eerste succes

In 1965 fuseerde Sega met Rosen Enterprises, (een bedrijf gespecialiseerd in fotocabines) en kreeg de naam Sega Enterprises. Ook werd in 1965 een duikboot simulator “Periscope”  uitgebracht hetgeen een wereldwijde hit werd.

Later in de jaren ’60, namelijk in 1969 werd Sega overgenomen door het bedrijf “Gulf & Western Industries”.
In het begin van de jaren 80 begon het succes van Sega verder toe te nemen door het uitbrengen van diverse arcade titels zoals Frogger (1981) en Zaxxon (1982).

Game consoles

SC-1000/SC-3000

Naast het uitbrengen van software titels staat Sega bekend om haar game consoles. In 1983 brsega sg1000acht Sega de SC-1000 en de SC-3000 uit. Maar doordat in die periode de markt van computerspellen was ingestort (voornamelijk in de VS), waren deze consoles nooit echt een succes geworden en kwamen alleen in Japan uit. Ook kwam in 1983 de Sega Mark III uit, de opvolger van de SG-1000. Deze console was qua hardware gelijk aan de MSX computer standaard, maar was niet volledig MSX compatible.

Sega Master System

De gameconsole die meer succes had was de in 1986 uitgebrachte Sega Master System (8-bit console). Deze console werd naast Japan

ook goed in Europa en de Verenigde Staten verkocht. Maar de concurrentie met de NES (Nintendo Entertainment System) was erg groot. In de VS kon de Sega Master System meer voeten aan de grond krijgen omdat Nintendo destijds nog geen goed distributie netwerk had in Europa. Ook in Brazilië had de Sega Master System veel succes, met name door de distributeur Tec Toy.
De Sega Master System werd tot in de VS tot 1992 ondersteund, maar in Europa tot bleef de console nog actief tot 1996. In dat jaar kwam de laatste game “Mickey’s Ultimate Challenge” uit. In Brazilië werd de console (door het grote succes) zelfs nog tot 1998 ondersteund.

Sega MegaDrive / Sega Genesis

De in 1988 uitgebrachte Sega Mega Drive (in de VS Sega Genesis genoemd) was de opvolger van de Sega Master System. Deze console is volledig 16 bits en had in Europa en de VS een groot succes. Zeker mede door de software titel “Sonic the Hedgehog”, die ook de mascotte van Sega werd. Dit waren de topjaren van Sega, ondanks dat de Megadrive in Japan moeilijk een markt aandeel kon krijgen. Dit had te maken met (alweer) de concurrentie van Nintendo, ditmaal met de opvolger van de NES, de SNES (Super Nintendo), maar ook met de PC Engine van TurboGrafx. Door het grote succes van de Sega Megadrive besloot Sega in december 1991 de Mega-CD uit te brengen. Via dit systeem konden software titels op CD-ROM uitgebracht worden. Het werd door de hoge prijs, en het uitblijven van toptitels voor dit systeem echter nooit een groot succes. In 1994 kwam naast de Mega-CD ook de 32X uit. Deze uitbreiding had een 32 bit chipset, maar ook door het uitblijven van goede software titels sloeg deze uitbreiding nooit aan. Gamers hadden inmiddels al lucht gekregen van nieuwe systemen zoals de Sony Playstation en wisten dat het beter was om even hierop te wachten.

Sega Saturn

Om de concurrentie van een nieuwe generatie game consoles het hoofd te bieden begon Sega al in 1992
met de ontwikkeling van de 32bits game console de Sega Saturn. De naam “Saturn”  was
aanvankelijk een interne codenaam, maar werd uiteindelijk gekozen als naam voor deze console. Het hart van de Saturn bestaat uit een nieuwe CPU ontwikkeld door Hitachi, genaamd de SH-2. Om deze CPU te ondersteunen werden twee video processors toegevoegd om beter te kunnen concurreren met de aankomende Playstation van Sony.  Het mediumformaat waar software titels op worden uitgebracht is cd-rom.
In eerste instantie bleek de Saturn een succes, vooral in Japan. Maar in de rest van de wereld (voornamelijk in de VS en Europa) liep de verkoop erg stroef, met name door het ontbreken van goede software titels.
Door de complexe hardware, hadden veel software ontwikkelaars moeite om goede software titels uit te brengen. Daarnaast was er kritiek op het vervroegt uitbrengen van de Sega Saturn, hierdoor was het aantal software titels ook erg beperkt. Ook werden er binnen het bedrijf strategische fouten gemaakt waardoor de Saturn nooit haar kwaliteiten heeft kunnen tonen. En dat is erg jammer want de Sega Saturn was qua hardware superieur aan haar concurrenten.

Sega Dreamcast

De Sega Dreamcast is de laatste gameconsole uitgebracht door Sega. De ontwikkeling aan de Dreamcast begon al in 1995 (met codename Katana) waarin Sega een nieuwe grafische chip liet ontwerpen.  De naam Dreamcast is via een wedstrijd, gehouden door Sega, door het publiek gekozen. Het is een combinatie van de Engelse woorden “dream”  en “broadcast”.

De console kwam uit op 27 november 1998 in Japan, op 9 september 1999 in de VS en op 14 oktober in Europa. Het is de

zesde generatie spelcomputers in 1998 voorafgaand aan de Microsoft XBOX, Nintendo Gamecube en de Sony Playstation 2. Via SegaNet kon men met het ingebouwde modem online gamen. SegaNet ondersteunde 22 titels waaronder Quake 3 Arena en Phantasy Star Online.

Waar in de Sega Saturn dure hardware werd gebruikt, waarvoor moeilijk te programmeren was, werd de Sega Dreamcast voorzien van Standaard hardware zoals een Hitachi SH-4 CPU in combinatie met een NEC PowerVR2 video processor. Daarnaast werd er in samenwerking met Yahama een GD-ROM gebruikt voor de Dreamcast tegen dezelfde kosten als de CD-ROM. Het formaat van de GD-ROM had de capaciteit van 1GB aan gegevens (CD-ROM 680MB). Het GD-ROM formaat had een kopieerbeveiliging waardoor het moeilijker werd om spellen te kopieren. Het GD-ROM formaat was ook compatible met CD-ROM. Ook heeft Microsoft een aandeel aan de Dreamcast. Er werd een speciale Dreamcast versie van Windows-CE ontwikkeld om  pc-spellen over te zetten naar de Dreamcast.
Helaas was de Dreamcast ook geen commercieel succes. De concurrentie van Sony en Nintendo was te hevig voor de Dreamcast.

Het einde van de productie van Gameconsoles

Helaas was alle mooie technologie van bovenstaande consoles niet genoeg om succes te boeken.
Na de zoveelste flop van Sega met de Dreamcast hadden gamers, en ontwikkelaars (waaronder EA) het vertrouwen in Sega verloren. Ook mede door de vele mislukkelingen zoals de eerder genoemde 32X, Sega-CD en de Sega Saturn. Hierdoor heeft Sega enorme reputatieschade opgelopen. Daarnaast is het marktaandeel van de console games en hardware van Sega in 1999 tijdens het uitbrengen van de laatste console, de Dreamcast, slechst 12 procent. De overige 88 procent waren ingenomen door Sony en Nintendo met de succesvolle Sony Playstation 2 en Nintendo Gamecube.

Door de slechte verkoop van Sega’s gameconsoles kwam Sega rond het jaar 2000 in de financiële problemen.
Sega Enterprises werd in het jaar 2000 hernoemd naar Sega Corporation en een jaar later, in het jaar 2001, stopte Sega met de productie van de Dreamcast. Er werden na 2001 nog wel games ontwikkeld, maar alleen door kleine onafhankelijke ontwikkelaars.

Ontwikkelingen en overnames

Hieronder volgen een aantal ontwikkelingen die Sega tussen het jaar 2001 en 2019 doormaakte:

  • Vanaf het jaar 2001 richtte Sega zich op het ontwikkelen en uitgeven van games op platformen van voormalige concurrenten zoals Nintendo, Sony en Microsoft.
  • In 2003 nam Sammy het aandeel dat CSK in Sega had over.
  • Vanaf 2004 ontstond er een samen werking tussen Sega en Sports Interactive (voormalige uitgever van het voetbal spel “Championship Manager”)
  • In januari 2005 verkocht Sega Visual Concepts (een bedrijf dat sport games ontwikkelde) aan Take-Two Interactive voor 16 miloen euro.  In maart van hetzelfde jaar kocht Sega Creative Assembly, bekend van de “Total War” reeks.
  • In Januari 2013 nam Sega het bedrijf Relic Entertainment over, bekend van titels zoal Company of Heroes en Warhammer 40000: Dawn of War. Deze overname liep via een veiling van het failliete bedrijf THQ (een Amerikaans bedrijf dat games uitbracht o.a. Titan Quests en Saints Row).
  • In 2015 besloot Sega dat ze zich meer ging focussen op de pc-gaming markt en mobile gaming markt (mobile telefoons en tablets). Als gevolg hierdoor werden ongeveer 300 medewerkers ontslagen.
  • In het jaar 2017 vond er een verhuizing van het hoofdkantoor plaats in Tokio naar de wijk Shinagawa, waar veel tech bedrijven gevestigd waren.
  • In 2018 werd Gary Dale de president van Sega Europa en in de VS werd Ian Curran president van Sega of America.
  • Het jaar 2020 was een bewogen jaar voor het bedrijf. Door de wereldwijde corona pandemie in het jaar 2020 verloor Sega de winst die in het begin van hetzelfde jaar werd gemaakt. Ook volgde er in 2020 een herstructurering binnen het bedrijf. Sega Sammy verkocht 85% van haar aandelen aan Genda. Door o.a. succesvolle softwaretitels zoals ” Yakuza” en “Persona 5” werd Sega dor Metacritic uitgeroepen tot beste uitgever van 2020.
  • Het Finse bedrijf Rovio Entertainment werd in 2023 overgenomen door Sega. Rovio Entertainment is bekend door de populaire “Angry Birds” serie. In hetzelde jaar kwam de aankondiging van Sega om oude titels zoals “Golden Axe” en “Streets of Rage”  opnieuw uit te brengen in een modern jasje. Deze aankondiging werd positief ontvangen door het publiek.

 

Ondersteun het museum via
Patreon | PayPal | SponsorKliks

Zoeken